Varför studier

Varför har man studerat egentligen. Det finns de människor som har sina drömjobb utan 200 000 i studieskulder.

Det fanns en tid för snart gansak många år sedan då betyg betydde massor för mig. I min depression var betygen ett intyg på att jag dög, att jag var duktig på någonting i livet. Jag behövde inte plugga ihjäl mig för att få bra betyg men halkade jag någon gång ner en skala kunde jag gråta av förtvivlan. Idag låter det inte klokt. Det var det heller inte, jag var sjuk.

De senaste åren har jag pluggat av andra anledningar. Jag hade säkert varit lycklig av ett jobb på fabrik eller i kassan på ICA, jag skulle säkert kunnat finna vägar på arbetsmarknaden som jag varit nöjd med. Jag har inget drömjobb. Men jag har ett intresse. Ett intresse för kommunikation av alla de slag och hur det fungerar. och jag gillar att plugga.

Jag gillar att läsa om arbetsprocesser och färgers betydelse. Jag tycker om att läsa mig om människans selektiva natur och synergieffekter. Jag tycker det är roligt att tänka på varumärken; hur man vårdar dem, hur man raserar dem. Hur når man fram till individer i en överkommunicerande värld?

Jag är ingen typisk akademiker med professorsdrömmar. I ärlighetens namn är en del jag föraktar i den akademiska världen. Men jag gillar att studera.

Jag har haft svackor under min utbildning, jag har snart 200 000 i studielån som jag kommer få dras med i många många år framöver. Jag har två kurser som släpar innan jag får ta ut examen, jag har fler kurser jag vill läsa för att fylla kunskapluckor. Men jag har fått ägna mig åt ett av mina stora intressen.

Plugga universitet eller högskola är inget för alla, men det har varit någonting för mig. Även om jag snart vill in på arbetsmarknaden på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0