Ku klux klan i Djurgårdsklacken

Ja, egentligen borde jag inte ödsla energi på detta inlägg. Egentligen borde jag inte ödslat tid på att vara så arg i går men i bland undrar man hur människor är funtade egentligen. Men ibland ska man ha någon nytta av bloggen också, skönt att få skriva av sig.

Jag var på hockey i går. Timrå spelade hemma mor Djurgården, en viktig match för båda lagen i den så kallade "sexpoängsmatchen" då var poäng kan vara avgörande för var de hamnar i tabellen; i botten, i ingenmansland eller i slutspel. Det var som upplagt för en match med slutspelskaraktär och Djurgården hade med sig en stor klack.

Men matchen blev inte som jag väntat mig. Timrå vann rättvist men tyvärr överskuggades det till viss del av vissa människors beteenden. För döm av min förvåning när Djurgårdsklacken kliver in som ett gäng direkt kommna från maskerad. Stora delar av Djurgårdsklacken kommer in på arenan i maskeradkläder och det får de väll göra om de vill även om jag itne förstod hur det skulle lyfta deras lag i denna viktiga match.

Men döm av min förvåning när en av Djurgårdarna kliver in utklädd till Ku klux klan-anhängare. Jag vet inte vad som är mest pinsamt att killen i fråga inte har bättre självinsikt eller att Timrå IKs funktionärer ens släppt in honom i hallen. Jag vet heller inte vad som gör mig mest arg; själva grejen eller det att jag lät honom göra mig så förbannad. Med största sannolikhet var det ju det han var ute efter, att provocera och uppröra, vilket han tyvärr lyckades med.

I första periodpaus var det i alla fall två killar som inte kunde stå och titta på längre utan faktiskt gick fram och ifrågasatte det hela. Creds till dessa grabbar, synd bara att det var det som krävdes innan funktionärerna skulle kalla på polis för att få av honom de pinsamma kkk-kläderna.

Djurgårdsklacken fortsatte skämma ut sig och man kan fundera på varför dessa människor ens var där, för inte gjorde de mycket för att hejja fram sitt lag. De hade fullt upp med att lägga energi på att ge fingret till tolvåringar, bråka med varandra och vingla omkring i fyllan.

Jag stod mellan de två klackarna och till höger om mig hade jag ett stort gäng röd-vita fans skanderade "timrå ik går på vatten" och "kom igen timrå". Till vänster stod det ett gäng utklädda fyllesvin som hellre skrek "Ni har de sämsta sittplatserna i landet" och "jävla bönder". När en Djurgårdare i tredje perioden leddes ut på grund av fylla kunde inte timrå klacken hålla sig längre och skrek "stockholmsjävlar" och "hata djurgårn". Det var den röd-vita klackens lågvatten märke Djurgårdarna svarade med "ni har legat med er morsa". Det säger ganska mycket om det gäng som stod för att representera de Djurgårdska färgerna.

Pinsamt var det. Jag tycker synd om övriga Djurgårdsfans och inte minst om spelarna. För igår förlorade de inte bara en viktig match, de förlorade en hel del moraliska poäng också. Självklart hördes "vi älskar djurgårn" någon gång också, men alla andra dumheter gjorde att jag nog inte kommer ihåg de ramsorna.

Lördagen den 10/1 kunde jag stå i Eon arena och vara en stolt Timråsupporter. Både över spelarnas insatser och över hopen rödvita människor på sektion E.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0