I drömmarnas värld händer de knasigaste saker

De sjukaste sakerna kan hända i våra huvuden när vi sover. De perioder jag sover dåligt drömmer jag väldigt mycket och väldigt konstigt. Jag har haft en sådan period nu i några veckor. Hur tyder man de?

* En natt drömde jag att min bror var någon slags hjälte som bara mördade onda människor och att han skulle gömma liken i mitt förråd. Min sambo hjälpte honom att bära ut liken. Ett av liken hade en häst som kunde tala. Hästen intygade att han döde herre var en mycket ond människa och att min bror gjort rätt som tagit hans liv.

* Härom natten drömde jag att jag var med någon slags vågar-du-tävling där de utmanade mig att hugga av mig min stortå. I samtal med mamma kom jag underfund med att det inte var modigt att knipsa stortån utan bara dumt. Lösning blev då att vi klippte av stortån på det frusna lik som jag hade i min bil och skickade tån till domarna i tävlingen. Bilen hade jag stående hos min moster och när jag kom dit för att hämta bilnycklarna hade min moster bjudit flera av sina vänner på fika. Denna fikastund hade visst ett tema och alla satt där utklädda till katter.

När jag och mor gick ut i bilen, som var en gammal volvo 245a eller liknande, för att klippa tån av den döda kropp som låg i bakluckan kom mosters fikakompisar ut för att fråga vad vi hade i bilen. Kött sa vi. Vad för kött frågade dem. Öööh ... torsk. Tillslut upptäckte de i alla fall att det var en människokropp som låg i bilen och de hjälpte oss med entusiasm att täcka över kroppen.

* Jag planerar att göra min egen taklampa av en gammal lampa och har i dagarna frågat runt om det finns någon som har en gammal lampskärm att skänka. I natt drömde jag att min far satt uppe hela natten tillsammans med min fasters karl och testade göra sådana lampor bara för att de tyckte att det var kul. De satt uppe till fem sex på morgon vilket betydde att pappa kunde åka direkt till jobbet.

* Jag har också i dagarna drömt om en person jag höll av väldigt mycket för nått år sedan men som jag knappt har någon kontakt med idag. Jag drömde att han hade sommarstuga på Alnö, han är i från Ljungskile, och att jag var och hälsade på honom i stugan.

* Jag har också i veckan drömt att jag födde tvillingar, efter att jag såg ett vänner avsnitt där de fick tvillingar. Dagen efter berättade jag detta för Pierre som inte gillade tanken på att få tvillingar vilket ledde till att jag natten efter drömde att jag bara födde en liten söt bäbis.

* En av de sjukaste drömmarna jag haft de senaste veckorna var den natt jag drömde om att jag tappade alla mina tänder, vilket jag drömmer ganska. När jag tappat tänderna hade jag bara småflisor kvar vilka jag samlade ihop med tungan och spottade ut i handfatet. Till denna historia hör dock att jag sov på Pierres arm denna natt. Jag vaknade till av att han ryckte bort armen och säger: shit, det är någonting som kryper på min arm. Problemet är att det var ingenting som kröp på armen utan det var mitt saliv som rann nerfar huden då jag inte bara i drömmen spottat, utan faktiskt gjorde det även utanför drömmarnas värld.

Förutom att drömma, spotta, snarka och gnissla tänder i sömnen så händer det att tokigheter händer där i landet mellan sömn och vakenhet. Eller när man ryks ur sömnen av någon anledning. Som när min sambo i går morse vakande med ett ryck av mobiltelefonen. Flyger up ur sängen ser på telefonen att det är hans arbetsgivare som ringer, tar tag i sin kalle anka-pocket och går i väg för att svara. Han inser ganska snart att det inte går att svara i en serietidning och vänder om för att hämta den faktiska telefonen.

Det finns ju massor av roliga sömnhistorier. Dela gärna med er om ni har fler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0