blog from Iraq

Jag var på teater ikväll. Vilket förövrigt är alldeles för sällan men otroligt vad bra det var. Baghdad Burning - Girl blog from Iraq är en teaterdokumentär som bygger på blogen Riverbend, en ung iraqisk kvinna som skriver om sin vardag i det irakiska kriget.

Jag är inte speciellt insatt i detta krig, har bara lyssnat en del på nyheter och debatter och läst lite tidningar, men nog är det irakiska kriget i allmänhet och Bush i synnerhet höjden av galenskap.

Denna teaterdokumentär tog mig närmare de offer som irakiska kriget har, andra offer än de amerikanska soldaterna. En teater som denna borde alla se. Bush borde sitta på första raden.

Jag sitter i Sverige otroligt skyddad från denna typ av dårskap. Jag har mina egna problem. Människor som mig, borde öppna ögonen mer. Riverbends blogg finns fortfarande tillgänglig här, sista inlägget är från cirka ett år sedan när hon tillsammans med sin familj flydde sitt land. Jag rekomenderar er att läsa den. Begrunda. Kom i håg att de ofta finns större offer än de som tv och tidningar lyfter fram. Kanske kan några av våra egna problem bli mindre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0